English | Български | Пишете ни 
13.03. - 21:30,
Люмиер

15.03. - 21:30,
Дом на киното

Режисьор:  Питър Нийл
Оператор:  Питър Нийл
Продуцент:  Алан Дъглас
Монтаж:  Питър Нийл
Сценарий:  Питър Нийл
БРИТАНСКО КИНО
Беднякът милионер
В Брюж
Момчето с раираната пижама
Стаята на огледалата
Съмърс Таун
Стаята на огледалата
Room Full of Mirrors
Room Full of Mirrors
Великобритания , 1996, 99 мин, цветен

Трийсет години по-късно, приносът на Нийл към нашето възприятие и разбиране за Джими Хендрикс продължава да е огромен.
„Основната идея на Стаята на огледалата беше да оставим Джими Хендрикс да обясни сам себе си. Лесно можеше да бъде филм, в който се поднасят представите на други хора за Джими”, казва Питър Нийл, който все така страстно се занимава с прогресивните явления, развихрили се през 60-те години. След като пресява различни документални източници, той сглобява един автобиографичен сценарий, който дава двигателя на разказа във филма. Макар подходът „според собствените му думи” да изисква присъствието на гласа на самия автор, всяка възможна празнота в достоверността бързо бива преодоляна и, подобно на другите класически „черни” филми в които се чуват „гласове от гроба” като Двойно обезщетение и Булевард „Сънсет” (Sunset Boulevard), филмът почти веднага завладява и ангажира зрителя.
Въпреки че при този случай в написването на сценария не е участвал остроумният Били Уайлдър, цитатите са добре подбрани, така че да позволят на фактите от живота на Джими да се преплетат с по-лични разсъждения, разкриващи много за мотивацията на човека.
Свързването на музика и разказ е направо великолепно през целия филм. Именно в този момент много режисьори са застрашени от ужасяващ провал; слава Богу, Нийл черпи от цялата музикална палитра на Хендрикс и почти винаги е много точен. Всеки биографичен филм за Джими Хендрикс, който започва със зашеметяващия, неиздаван дубъл на „Дете на вуду” (Voodoo Chile) с всичките си знамения (“А в нощта, когато се родих, Господи, кълна се, луната се обагри в огнено червено”), очевидно е поел в правилната посока.
В този филм обичайните репери (фестивали, паралелни кадри на разделен екран, купони) са вторични по значение при пълното потапяне в света на Джими. Тук приказките са много малко. Вместо това, филмът на Нийл предлага гоблен от архивни кадри (предимно с Джими и групата, понякога и избрани кадри от новини, които да илюстрират темата) и фотоси, които той превръща в ефектно изследване на Хендрикс и неговата музика. Всичко това представлява толкова мощен материал, че отдавнашните познавачи едва ще повярват, че самият Джими не участвал в правенето на филма.

Марк Пейтрис

Питър Нийл
Британски писател, режисьор и оператор, Питър Нийл започва кариерата си в края на 60-те години. В киното се прочува с музикалните си документални филми, представящи някои от най-върховните музиканти в света от 60-те и 70-те години – Нат Кинг Коул, Джими Хендрикс, Митч Митчъл и легендарната група „Йес”.
1969  Опит
1969  Начин да се грижим
1970  Радвай се, че песента не свършва
1973  Песни да
1973  Гластънбъри феър
1973  Парадизо
1974  Не е лошо държане
1994  До следващата среща
1996  Стаята на огледалата
© 2001 - 2009 продуцентска къща "Арт Фест" Концепция - created by