|
|
|
Годината на коня Year of the Horse Year of the Horse |
|
САЩ ,
1997, 107 мин, черно-бял, цветен |
|
|
|
Нискотехнологичният принос на Джим Джармуш към 30-годишното сътрудничество между кръстника на грънджа Нийл Йънг и любимата му гаражна банда „Крейзи Хорс” е едновременно чудновато филмче и паметник на един от най-великите източници на шум в рок-енд-рола. Отчасти подбран сред неизгладен материал, заснет между 1976 и 1986 г., и допълнен от много материал с Нийл Йънг и „Крейзи Хорс”, заснет на Super-8 между концертите по време на турне (материалът от самия концерт, изглежда, е заснет на 16 mm), Годината на коня силно напомня някое от парадоксалните изпълнения на бандата: епично, но преходно, рошаво, но прямо, съсредоточено, но импровизирано. Джармуш разбира „Крейзи Хорс” и тяхната донкихотовска музикална мисия твърде добре, за да ги балсамира в конвенционалния „рокументален” филм от типа портрет и изпълнение. Вместо това, той отдава почит на ту угасващия, ту възобновяващия се брак между Йънг и останалите, като третира различните глави от живота им заедно като сенки във времето – мимолетни погледи към братство, за което няма тайни. В този филм Джармуш посвещава време и на призраците – покойния Дани Уитън, първоначалния китарист и мениджър на „Крейзи Хорс”, и след това ги разпръсква с мистериозен, беззвучен материал с черно-бели форми, които изпъкват в собствената си пустота. В този филм откриваме поетичния танц на светлината, пленил фантазията на Джармуш в По-странно от рая и Мъртвец, но тук – понеже Нийл Йънг и „Крейзи Хорс” са в най-добрата си музикална форма – той е чист по своята същност, небуквален, блика от чист извор на откритие и вдъхновение без примеси. Вълнуваща работа – такива са и изпълненията на знаковите песни на бандата: Sedan Delivery и великолепната Like a Hurricane.
Том Кио
|
|
Джим Джармуш |
С неизменната си бяла грива, ултраготин като рок звезда, Джим Джармуш представлява архитипният автор на американското независимо кино. Джармуш решително устоява на зова на холивудските сирени и създава стилни, земни, съвършено елегантни филми, които се превръщат в истински събития за международната кинообщност.
Роден на 22 януари 1953 г. в Ейкрън, щата Охайо, Джармуш е син на бивш кинокритик, работил за „Ейкрън Бийкън Джърнъл”. Прекарал е детството си, като гледал второкласни игрални филми по три пъти. След като завършва гимназия през 1971 г., той се озовава в Ню Йорк, а след това едно лято се отправя към Париж по учебна програма за обмен. Джармуш така се влюбва в този град, че остава цяла година и попива френската култура и литература и особено киното, прекарвайки
по-голямата част от времето си в синематеката вместо в клас. По онова време дълбоко уважаваното движение на френската Нова вълна все още е съвсем скорошно явление, а светила като Франсоа Трюфо, Клод Шаброл и Жан-Люк Годар продължават редовно да правят филми. Когато се завръща в Ню Йорк, Джармуш се прехвърля в Колумбийския университет, където, макар накрая да получава диплома по английска литература, продължава да се вдъхновява от любовта си към киното. Без да има никакъв опит, той е приет в училището за изящни изкуства „Тиш” към Нюйоркския университет и скоро се оказва асистент-преподавател на легендарния бунтар в киното Никълъс Рей. Рей му помага да събере средства, за да направи дипломната си работа Постоянна ваканция. Макар че е посрещнат с аплодисменти от критиката, когато след време е показан на екран, филмът далеч не впечатлява професорите и Джармуш така и не получава степен от Нюйоркския университет.
Отличителният знак на Джармуш е неговата склонност да прави кротко абсурдна, приглушена комедия, която нежно пронизва хладните, елегантни претенции и заблуди на неговите стеснителни, лаконични самотници. Композициите са непретрупани, често статични и странно формални, подчертаващи изначалната самота на героите, които на пръв поглед са обсебени от самоопределянето. Пестеливият диалог, по принцип минималистичната актьорска игра и предпочитаните дълги кадри пресъздават живот, затормозен от трудно общуване, недоразумения, неустановеност и инерция. В същото време елиптичният, дедраматизиран, епизодичен стил на разказване е показателен за неговия неизчерпаем, експериментален интерес към метода и структурата на филмовото повествование. И все пак от решаващо значение е, че този негов интерес към формализма се уравновесява от финото остроумие, от топлотата, която режисьорът безспорно изпитва към своите герои, и от един вглъбен, интелигентен интерес към непознатите черни пътища на американския живот (недооцененият Мъртвец е решително различен тип уестърн), така че Джармуш си остава един от най-достъпните, оригинални и влиятелни независими филмови автори на Америка.
|
|
1980 Постоянна ваканция |
1984 По-странно от Рая |
1986 Кафе и цигари |
1986 Извън закона |
1989 Кафе и цигари ІІ |
1989 Мистериозният влак |
1991 Нощ на Земята |
1993 Кафе и цигари ІІІ |
1995 Мъртвец |
1997 Годината на коня |
1999 Дух-куче:Пътят на самурая |
2002 Ten Minutes Older: The Trumpet |
2003 Кафе и цигари |
2005 Прекършени цветя |
|
|
|
|
|